Наставничке компетенције за квалитетно инклузивно образовање

САЖЕТАК
Квалитетно инклузивно образовање је право сваког дјетета. Остварење овог права у учионици обезбјеђују првенствено наставници и наставнице. Они организују и воде процес учења и подучавања на начин да обезбиједе свим својим ученицима и ученицама квалитетно образовање, тј. да у свој квалитетан процес учења и подучавања укључе искључене и ученике и ученице који су у ризику од искључивања. Успјешно испуњавање ове улоге зависи од нивоа наставничких компетенција које наставници и наставнице стичу и развијају током свог иницијалног образовања и свог континуираног професионалног развоја.
У циљу јачања наставничких компетенција, онлајн курс „Наставничке компетенције за квалитетно инклузивно образовање“ пружа осврт на основне поставке квалитетног инклузивног образовања и даје савјете за његово спровођење у учионици. Намијењен је наставницима и наставницама, студентима и студенткињама наставничких факултета, као и свима онима који раде у области образовања.
Садржај курса израдиле су универзитетске професорице (биографије предавачица), наслањајући се на Модуле за обуку предавача из области инклузивног образовања (УНИЦЕФ, 2015). Процес израде онлајн курса је осмислила и омогућила Мисија ОЕБС-а у Босни и Херцеговини.
СТРУКТУРА И ТОК КУРСА
Квалитетно инклузивно образовање у учионици посматраће се кроз пет тема. Свака тема обрађена је кроз двије до три лекције у формату видеозаписа, обавезне и препоручене литературе. У просјеку, полазницима и полазницама ће за завршетак курса бити потребно барем десет часова рада. На крају, полазници и полазнице ће имати прилику да приступе тесту и провјере своје знање. Они који остваре барем 70% тачних одговора добиће цертификат о успјешно завршеном онлајн курсу.
Карактеристике курса
- Лекција 16
- Тестова 5
- Трајање 10 сати
- Студенти 1102
- Цертификат Да
- Евалуација Путем теста
ИСХОДИ УЧЕЊА
По завршетку курса, полазници и полазнице ће моћи да:- објасне концепт инклузивног и квалитетног образовања у контексту социјалне инклузије;
- објасне узроке социјалног искључивања маргинализованих група;
- објасне одлике интеркултуралне компетенције;
- анализирају које промјене у погледу садржаја, приступа, структура и стратегија у учењу и подучавању захтијева инклузивно и квалитетно образовање;
- анализирају утицај инклузивног и квалитетног образовања на професионалну аутономију наставника и наставница;
- пронађу информације за даљње истраживање о томе како унаприједити своје компетенције за обезбјеђење инклузивног и квалитетног образовања у учионици;
- креирају приједлог примјене универзалног дизајна за учење за свој наставни предмет.
-
Тема А: Квалитетно инклузивно образовање у контексту социјалне искључености – приступ и операционализација
-
Тема Б: Основна полазишта инклузивног васпитања и образовања
-
Тема Ц: Интеркултурална осјетљивост као дио педагошке компетенције
-
Тема Д: Универзални дизајн за учење - креирање заједнице која учи
-
Тема Е: Квалитетно васпитање и образовање
-
Обавезна и препоручена литература
ОБАВЕЗНА ЛИТЕРАТУРА
- Бартуловић, М. и Кушевић, Б. (2016). Што је интеркултурално образовање? Приручник за наставнике и друге знатижељнике. Загреб: Центар за мировне студије. https://www.bib.irb.hr/869114
- Генерална скупштина УН. (2019). Report of the Special Rapporteur on the right to education, no. А/74/243. https://undocs.org/A/74/243
- Дукић, Г. (2019). Компетенције и професионални развој наставника за инклузивни васпитно-образовни рад у основној школи (докторска дисертација). Пале: Филозофски факултет.
- Ђерић, И. (2016). Како наставници подстичу аутономију ученика. У Максић, С. и Ђерић, И. (ур.), Развој истраживачке праксе у школи. Београд: Институт за педагошка истраживања.
- Ивић, И., Пешикан А. и Антић, С. (2001). Приручник за примену метода активног учења/наставе. Београд: Институт за психологију.
- http://www.pefja.kg.ac.rs/preuzimanje/Materijali_za_nastavu/Prirucnik.pdf
- Илић, М. (2012). Инклузивна настава. Источно Сарајево: Универзитет у Источном Сарајеву.
- Јенсен, Е. (2004). Различити мозгови, различити ученици: како допријети до оних до којих се тешко допире (превод: Тадинац-Бабић, М.) Загреб: ЕДУЦА. (2000).
- Кафеџић, Л. (2015). Стручно усавршавање наставника за одгојно-образовни рад у инклузивним одјељењима. У: Унапређење социјалне инклузије дјеце са потешкоћама у развоју у Унско-санском кантону. Сарајево: Save the Children.
- Комитет за права особа с инвалидитетом УН. (2017). Општи коментар на члан 24 Конвенције о правима особа с инвалидитетом: ПРАВО НА ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАЊЕ (превод: MyRight). (2016).
- Оригинал: https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD/C/GC/4&Lang=en
- Лазор, М. и Малиџан-Винкић, Д. (2016). Упутство за израду наставног материјала у складу са принципима универзалног дизајна. Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва, Влада Републике Србије.
- http://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/02/uputstvo_za_izradu_nastavnog_materijala_univerzalni_dizajn.pdf
- Министарство за људска права и избјеглице. (2012). Смјернице за препознавање социјално искључених категорија дјеце у БиХ.
- http://rightsforall.ba/bs/wp-content/uploads/sites/5/2016/11/8-smjernice-za-prepoznavanje-socijalno-iskljucene-djece.pdf
- Мрњаус, К., Рончевић, Н. и Ивошевић, Л. (2013). /Интер/културална димензија у одгоју и образовању. Ријека: Филозофски факултет.
- Пиршл, Е. (2016). Водич за интеркултурално учење. Загреб: Љевак.
- Саблић, М. (2013). Интеркултурализам у настави. Загреб: Љевак.
- Сладоје Бошњак, Б. (2013). Метакогнитивне стратегије у настави. Источно Сарајево: Универзитет у Источном Сарајеву.
- Удружење „Друштво уједињених грађанских акција“. (2018). Квалитетне инклузивне праксе – приручник за наставнике. Сарајево: Удружење „Друштво уједињених грађанских акција“. https://www.unicef.org/bih/media/1356/file/Kvalitetne%20inkluzivne%20prakse.pdf
- Удружење „ДУГА”, Јурчић, М., Куштрић, С. и Муњиза, С. (пр.). (2018). Смјернице за примјену инклузивних пракси у настави. Сарајево: Удружење „ДУГА”. https://www.unicef.org/bih/media/1966/file/Smjernice%20za%20primjenu%20inkluzivnih%20praksi%20u%20nastavi%20.pdf
- УНИЦЕФ. (2014). Приступ школи и образовно окружење II – Универзални дизајн за учење, Вебинар-стручни приручник. Њујорк: УНИЦЕФ.
- https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/Booklet%2011%20-%20Serbian%20Version.pdf
- Ханичар, Е. (ур.). (2012). Просторна приступачност. Загреб: Свеучилиште у Загребу. http://www.unizg.hr/fileadmin/rektorat/Studiji_studiranje/Podrska/SSI/Prostorna_Pristupacnost.pdf
- Шућур, З. (2004). Социјална искљученост – појам, приступи и операционализација. Ревија за социологију, вол. 35, (1.2), 45-60. Загреб: Хрватско социолошко друштво.
ПРЕПОРУЧЕНА ЛИТЕРАТУРА
- Аксентијевић, З. (пр.). (2012). НЕ пролази улицом без трага: ка интеркултуралности. Београд: Група 484.
- Бодрожа, Б., Ђерић, И. и Гутвајн, Н. (2015). Ученичке перцепције наставничких мотивационих поступака. Настава и васпитање, вол. 64, бр. 3, 469-487.
- Booth, Т. и Ainscow, M. (2008). Индекс инклузивности: Промицање учења и судјеловања у школама. Друго, допуњено издање: септембар Зеница: Педагошки завод Зеница. http://www.csie.org.uk/resources/translations/Index_Croatia.pdf
- Booth, T. и Ainscow, М. (2008). Индекс инклузивности: Развој учења и учешћа у школама. Друго, допуњено издање: септембар 2002. Зеница: Педагошки завод Зеница. хттп://www.цсие.орг.ук/ресоурцес/транслатионс/ИндеxБосниан.пдф
- Booth, Т. и Ainscow, М. (2009). Индекс инклузивности: Развој учења и учешћа у школама. Прво допуњено издање на српском језику: фебруар 2009. Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства Републике Српске. http://www.csie.org.uk/resources/translations/Index_SerbianforBosnia.pdf
- Брандер, П. и др. (2005). ОБРАЗОВНИ ПРИРУЧНИК ”Cви различити сви једнаки” : идеје, средства, методе и активности за неформално интеркултурално образовање са младима и одраслима (превод: Центар за грађанско образовање). Подгорица: Центар за грађанско образовање. (2004). http://media.cgo-cce.org/2013/10/obrazovniprirucnik.pdf
- Валента, Л. (2009). УПОЗНАЈМО СЕ! Методички приручник за наставнике. Сарајево: Мисија ОЕБС-а у Босни и Херцеговини.
- Валента, Л. (2009). УПОЗНАЈМО СЕ! Приручник за ученике о култури, баштини и традицији националних мањина у Босни и Херцеговини. Сарајево: Мисија ОЕБС-а у Босни и Херцеговини.
- Велишек-Брашко, О. (2013). Развој компетенција за инклузивно образовање у систему професионалног развоја наставника (докторска дисертација). Нови Сад: Филозофски факултет.
- Високи комесар ОЕБС-а за националне мањине. (2012). Љубљанске смјернице о интегрирању разноликих друштава уз објашњење. Хаг: ОЕБС Високи комесар за националне мањине. https://www.osce.org/hcnm/ljubljana-guidelines
- Водич за унапређење интеркултуралног образовања. (2007). Београд: Група МОСТ и Фонд отворено друштво.
- http://narip.cep.edu.rs/biblioteka/literatura_na_srpskom_jeziku/vodic_za_unapredjivanje_interkulturalnog_obrazovanja.pdf
- Врањешевић, Ј. и др. (2006). За разлику богатије – приручник за интеркултурализам. Београд: Центар за права детета.
- http://cpd.org.rs/wp-content/uploads/2017/10/za_razliku_bogatije.pdf
- Glasser, W. (1999). Наставник у квалитетној школи (превод: Јаковлев, Б). Загреб: Едуца.
- Група аутора. (2007). Интеркултурално образовање и разумевање. Београд: Група МОСТ.
- Група аутора. (н.д). Водич за наставнике: Модул „Интеркултурализам“. Сарајево: Образовни центар за демокрацију и људска права ЦИВИТАС.
- Десфоргес, Ц. (2001). Успјешно учење и поучавање. Загреб: Едуца.
- Дијалог за будућност: Уједињене нације у Босни и Херцеговини. (2018). Приручник за све оне који желе ширити мир и градити друштво сарадње, поштовања и толеранције. Бања Лука: НВО „Genesis Project”.
- https://www.unicef.org/bih/izvje%C5%A1taji/priru%C4%8Dnik-za-sve-one-koji-%C5%BEele-%C5%A1iriti-mir-i-graditi-dru%C5%A1tvo-suradnje-po%C5%A1tovanja-i
- Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwar, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
- Дукић, Г. (2017). Асистивна технологија у инклузивном васпитно-образовном раду у основној школи. Наша школа – часопис за теорију и праксу васпитања и образовања, бр. 3-4. Бања Лука: Друштво педагога Републике Српске.
- Дукић, Г. (2017). Специфичне професионалне компетенције васпитача у пеналним установама као теоријско-емпиријски проблем инклузије. Бијељински методички часопис, вол. 4, бр. 4. 1-14.
- Дукић, Г. (2017). Теоријске основе и идентификација општих компетенција васпитача у пеналним установама. Дефендологија: теоријско-стручни часопис за питања заштите, безбједности, одбране, образовања, обуке и оспособљавања, година XX, бр. 39-40. https://www.defendologija-banjaluka.com/files/Casopis.Defendologija.broj.39-40.srpski.pdf
- Ђерић, И. (2014). Могућности и ограничења развоја аутономије ученика у васпитно-образовном процесу (докторска дисертација). Нови Сад: Филозофски факултет.
- Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17.
- Zimmerman, B. J. i Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
- Јенсен, Е. (2003). Супер настава (наставна стратегија за квалитетну школу и успјешно учење) (превод: Марушић, И. и Шољан, Н. М). Загреб: Едуца.
- Јовановић, В. и Граховац, М. (ур.). (2015). Наставници – рефлексивни истраживачи инклузивне образовне праксе. Београд: Центар за образовне политике. http://www.cep.edu.rs/public/Nastavnici_-_refleksivni_istrazivaci_inkluzivne_obrazovne_prakse1.pdf
- Јочић, А. и др. (2012). ПРИРУЧНИК за интеркултурално учење кроз драму. Београд: Базаарт.
- http://bazaart.org.rs/wp-content/uploads/2012/04/Prirucnik_za_interkulturalno_ucenje_kroz_dramu.pdf
- Јурчић, М. (2012). Педагошке компетенције сувременог учитеља. Загреб: Рецедо.
- Канкараш, М. (2004). Метакогниција – нова когнитивна парадигма. Психологија, вол. 37, (2), 149-161. Београд: Друштво психолога Србије.
- Касумагић-Кафеџић, Л. (2019). Учити заједно и учити живјети заједно – интеркултуралност у савременој настави енглеског језика. Сарајево: Добра књига.
- Кундачина М. и Банђур, В. (2004). Акционо истраживање у школи (наставници као истраживачи). Ужице: Учитељски факултет.
- Лакета, Н. и Василијевић, Д. (2012). Образовање и усавршавање наставника. Ужице: Учитељски факултет.
- Лекић, Ђ. (1985). Експериментална дидактика. Нови Сад: НИРО „Мисао“.
- Максић, С. и Ђерић, И. (2016). Развој истраживачке праксе у школи. Београд: Институт за педагошка истраживања.
- Meadows, S. (1993). The child as a thinker. London: Routledge
- Мисија ОЕБС-а у БиХ. (2019). Зборник радова Конференција „Промјењива природа образовања наставника – пракса и потребе у Босни и Херцеговини“. Сарајево: Мисија ОЕБС-а у БиХ. https://www.osce.org/bs/mission-to-bosnia-and-herzegovina/439760?download=true
- Миленовић, Ж. (2011). Стил водства наставника инклузивне наставе. Живот и школа - часопис за теорију и праксу одгоја и образовања, бр. 25, (1/2011.), година 57,154. – 167.
- McDermott, P. (2008). Interactive Strategies for Classroom Teaching. Prepared for the School of Education University of Sarajevo. New York: The Sage Colleges.
- OSCE/ODIHR, CoE, UNESCO, OHCHR. (2009). Human Rights Education in the School Systems of Europe, Central Аsia and North America: A Compendium of Good Practice. Варшава: OSCE/ODIHR.
- https://www.osce.org/odihr/39006?download=true
- Павловић, З. (2010). Мотивационе оријентације и школско учење. Источно Сарајево: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
- Пашалић-Кресо, А. (2003). Генеза познавања идеје инклузије или инклузија у функцији смањивања неравноправности у образовању. У: Инклузија у школству Босне и Херцеговине, вол. 2-24. Сарајево: ТЕПД и Одсјек за педагогију Филозофског факултета у Сарајеву.
- Пеко, А. и др. (н.д.). Интеркултурално образовање учитеља – што и како поучавати? https://bib.irb.hr/datoteka/412567.398878.Interkulturalno_obrazovanje_ucitelja_-_sto_i_kako_poucavati.pdf
- Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. U: M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (ur.), Handbook of self-regulation, 451–502. Academic Press.
- Pintrich, P. R. i de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40.
- Пиршл, Е. (2007). Интеркултурална осјетљивост као дио педагошке компетенције, У: Превишић, В, Шољан, Н, Н, Хрватић, Н. (ур). Педагогија – према цјеложивотном образовању и друштву знања, -291. Загреб: Хрватско педагогијско друштво.
- Пухало, С. (2013) Како опажамо друге етничке групеи њихове чланове: социјална перцепција и етничка припадност код средњошколаца у Босни и Херцеговини. Сарајево: Friedrich‐Ebert‐Stiftung.
- https://library.fes.de/pdf-files/bueros/sarajevo/10005.pdf
- Росенберг, М. (2006). Ненасилна комуникација: Језик живота (превод: Станић, С). Осијек: Центар за мир, ненасиље и људска права. http://www.centar-za-mir.hr/uploads/dokumenti/knjige/Nenasilna_komunikacija_finalna2.pdf
- Савјет Европе и Европска комисија. (2018). T-Kit 4: Intercultural learning, 2. издање. Стразбур: Савјет Европе. https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-4-intercultural-learning
- Савјет Европе. (2005). Т-Кит: Интеркултурално учење, издање (превод: Марковић, С). Београд: Група „Хајде да...“. (2000). https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261275/tkit4_serbian.pdf/7ca8f534-8044-41це-б830-6ц5б30ба53е4
- Сладоје Бошњак, Б. и др. (2017). Различити методолошки приступи у истраживању улоге ментора у инклузивном образовању. Источно Сарајево: Медицински факултет Универзитета у Источном Сарајеву.
- Sousa, D. A. (2017). How the brain learns (5th ed.). Thousand Oaks, Калифорнија, САД: Corwin
- Sousa, D. A. (ur.). (2010). Mind, brain and education: neuroscience implications for the classroom. Блумингтон, Индијана, САД: Solution Tree Press.
- Sparks, J. (1999). Schools, Education and Social Exclusion. London: Centre for Analysis of Social Exclusion:
- http://eprints.lse.ac.uk/6482/1/Schools,_Education_and_Social_Exclusion.pdf
- Сузић, Н. (2008). Увод у инклузију. Бања Лука: XБС.
- (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. World Conference on Special Needs Education: Access & Equality. Paris:
- https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427UNESCO. (2006). UNESCO Guidelines on Intercultural Education. Paris: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878
- Фреире, П. (2002). Педагогија обесправљених (превод: Бингула, С). Загреб: Одраз. http://www.odraz.hr/media/408995/paulo%20freire%20-%20pedagogija%20obespravljenih.pdf
- Циндрић, И., Миљковић, Д. и Стругар, В. (2016). Дидактика и курикулум. Загреб: Учитељски факултет.
30 Коментара
Hvala na prijemu.
Hvala na prijemu.
Izuzetno pozitivno iskustvo i efikasno provođenje vremena na ovoj platformi. Hvala Vam što dijelite znanje i upotpunjujete naše.
Hvala vam na mogucnosti ucenja i na ovaj nacin. Bilo je dosta poucno i drugacije u odnosu na druge webinare.
Hvala
Kurs je bio veoma koristan, bez obzira koliko imali znanja, uvijek se nesto novo moze nauciti…
Seminar je veoma dobar. Teme interesantne i prije svega aktuelne. Dosta novih detalja, pojmova i informacija koje obogaćuju nastavnu praksu, te ukazuju na nove puteve i mogućnosti.
Svakako kvalitetno provedeno vrijeme.
Hvala vam na toj mogucnosti!
Podučavajući učimo! Zaista odličan kurs.
Odličan kurs.Zaista sam privilegovana što sam imala priliku da ga pohađam.
Predavanja su odlična.Hvala na prilici da poboljšamo svoje kompetencije 😊
Hvala
Sve pohvale!
Hvala na podjeljenom znanju.
Veliki podrav!
Odlican online kurs, hvala!
Hvala na prijemu. Uvijek se može bolji biti, ako želimo učiti.
Učiti, učiti i samo učiti…
Kurs kroz koji sam naučila dosta toga.
Hvala.
Hvala na predavanju
Svako novo predavanje je dobro za nas nastavnike…Dosta toga možemo naučiti i dati nam smjernice za rad sa učenicima…
Hvala na kursu….
Hvala na kursu, zaista korisne smjernice za rad…
Hvala na prijemu. Jako koristan kurs
Hvala na detaljnom i korisnom predavanju.
Hvala na detaljnom , korisnom i dobro organizovanom predavanju.
Sve pohvale, odličan kurs.
Odličan tečaj.
Hvala lijepo.
Koristan kurs, koristan materijal za organizaciju nastavnog procesa. Sve pohvale.
Hvala na korisnom kursu.
Sve pohvale za odličnu obuku i predavače. 👏🏻
Srdačan pozdrav!
Sve pohvale za kurs. Predavanja su bila odlicna, i mnogo stvari se moglo naučit sa kojima nismo u dodiru.
Hvala!
Pozdrav!
Jako poučan kurs. Hvala!
Veoma poučno i zanimljivo. Hvala!