Nastavničke kompetencije za kvalitetno inkluzivno obrazovanje

SAŽETAK
Kvalitetno inkluzivno obrazovanje pravo je svakog djeteta. Ostvarenje ovog prava u učionici osiguravaju ponajprije nastavnici i nastavnice. Oni organiziraju i vode proces učenja i poučavanja na način da osiguraju svim svojim učenicima i učenicama kvalitetno obrazovanje, tj. da u svoj kvalitetan proces učenja i poučavanja uključe isključene i učenike i učenice koji su u riziku od isključivanja. Uspješno ispunjavanje ove uloge zavisi od nivoa nastavničkih kompetencija koje koje nastavnici i nastavnice stječu i razvijaju tijekom svog inicijalnog obrazovanja i svog kontinuiranog profesionalnog razvoja.
U cilju jačanja nastavničkih kompetencija, online tečaj „Nastavničke kompetencije za kvalitetno inkluzivno obrazovanje“ pruža osvrt na osnovne postavke kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja i daje savjete za njegovu provedbu u učionici. Namijenjen je nastavnicima i nastavnicama, studentima i studenticama nastavničkih fakulteta, kao i svim onima koji rade u oblasti obrazovanja.
Sadržaj tečaja izradile su sveučilišne profesorice (biografije predavačica), naslanjajući se na Module za obuku predavača iz oblasti inkluzivnog obrazovanja (UNICEF, 2015). Proces izrade online tečaja osmislila je i omogućila Misija OESS-a u Bosni i Hercegovini.
STRUKTURA I TIJEK TEČAJA
Kvalitetno inkluzivno obrazovanje u učionici promatrat će se kroz pet tema. Svaka tema obrađena je kroz dvije do tri lekcije u formatu videozapisa, obvezne i preporučene literature. U prosjeku, polaznicima i polaznicama će za završetak tečaja biti potrebno barem deset sati rada. Na kraju, polaznici i polaznice će imati priliku pristupiti testu i provjeriti svoje znanje. Oni koji ostvare barem 70 % točnih odgovora dobit će certifikat o uspješno završenom online tečaju.
Značajke tečaja
- Lekcija 16
- Testova 5
- Trajanje 10 sati
- Studenti 1102
- Certifikat Da
- Ocjenjivanje Putem testa
ISHODI UČENJA
Po završetku tečaja, polaznici i polaznice će moći:- objasniti koncept inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja u kontekstu socijalne inkluzije;
- objasniti uzroke socijalnog isključivanja marginaliziranih skupina;
- objasniti odlike interkulturalne kompetencije;
- analizirati koje promjene u pogledu sadržaja, pristupa, struktura i strategija u učenju i poučavanju zahtijeva inkluzivno i kvalitetno obrazovanje;
- analizirati utjecaj inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja na profesionalnu autonomiju nastavnika i nastavnica;
- pronaći informacije za daljnje istraživanje o tome kako unaprijediti svoje kompetencije za osiguranje inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja u učionici;
- kreirati prijedlog primjene univerzalnog dizajna za učenje za svoj nastavni predmet.
-
Tema A: Kvalitetno inkluzivno obrazovanje u kontekstu socijalne isključenosti – pristup i operacionalizacija
-
Tema B: Temeljna polazišta inkluzivnog odgoja i obrazovanja
-
Tema C: Interkulturalna osjetljivost kao dio pedagoške kompetencije
-
Tema D: Univerzalni dizajn za učenje ‒ kreiranje zajednice koja uči
-
Tema E: Kvalitetan odgoj i obrazovanje
-
Obavezna i preporučena literatura
OBVEZNA LITERATURA
- Bartulović, M. i Kušević, B. (2016). Što je interkulturalno obrazovanje? Priručnik za nastavnike i druge znatiželjnike. Zagreb: Centar za mirovne studije. https://www.bib.irb.hr/869114
- Dukić, G. (2019). Kompetencije i profesionalni razvoj nastavnika za inkluzivni vaspitno-obrazovni rad u osnovnoj školi (doktorska disertacija). Pale: Filozofski fakultet.
- Đerić, I. (2016). Kako nastavnici podstiču autonomiju učenika. U Maksić, S. i Đerić, I. (ur.), Razvoj istraživačke prakse u školi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
- Generalna skupština UN-a. (2019). Report of the Special Rapporteur on the right to education, no. A/74/243. https://undocs.org/A/74/243
- Ilić, M. (2012). Inkluzivna nastava. Istočno Sarajevo: Univerzitet u Istočnom Sarajevu.
- Ivić, I, Pešikan A. i Antić, S. (2001). Priručnik za primenu metoda aktivnog učenja/nastave. Beograd: Institut za psihologiju.
- http://www.pefja.kg.ac.rs/preuzimanje/Materijali_za_nastavu/Prirucnik.pdf
- Haničar, E. (ur.). (2012). Prostorna pristupačnost. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu. http://www.unizg.hr/fileadmin/rektorat/Studiji_studiranje/Podrska/SSI/Prostorna_Pristupacnost.pdf
- Jensen, (2004). Različiti mozgovi, različiti učenici: kako doprijeti do onih do kojih se teško dopire (prevod: Tadinac-Babić, M.) Zagreb: EDUCA. (2000).
- Kafedžić, L. (2015). Stručno usavršavanje nastavnika za odgojno-obrazovni rad u inkluzivnim odjeljenjima. U: Unapređenje socijalne inkluzije djece sa poteškoćama u razvoju u Unsko-Sanskom Kantonu. Sarajevo: Save the Children.
- Komitet UN-a za prava osoba s invaliditetom. (2017). Opšti komentar na član 24 Konvencije o pravima osoba s invaliditetom: PRAVO NA INKLUZIVNO OBRAZOVANJE (prevod: MyRight). (2016).
- Original: https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD/C/GC/4&Lang=en
- Lazor, M. i Malidžan-Vinkić, D. (2016). Uputstvo za izradu nastavnog materijala u skladu sa principima univerzalnog dizajna. Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, Vlada Republike Srbije
- http://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/02/uputstvo_za_izradu_nastavnog_materijala_univerzalni_dizajn.pdf
- Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice. (2012). Smjernice za prepoznavanje socijalno isključenih kategorija djece u BiH.
- http://rightsforall.ba/bs/wp-content/uploads/sites/5/2016/11/8-smjernice-za-prepoznavanje-socijalno-iskljucene-djece.pdf
- Mrnjaus, K., Rončević, N. i Ivošević, L. (2013). /Inter/kulturalna dimenzija u odgoju i obrazovanju. Rijeka: Filozofski fakultet.
- Piršl, E. (2016). Vodič za interkulturalno učenje. Zagreb: Ljevak.
- Udruženje „Društvo ujedinjenih građanskih akcija“. (2018). Kvalitetne inkluzivne prakse – priručnik za nastavnike. Sarajevo: Udruženje „Društvo ujedinjenih građanskih akcija“. https://www.unicef.org/bih/media/1356/file/Kvalitetne%20inkluzivne%20prakse.pdf
- Sablić, M. (2013). Interkulturalizam u nastavi. Zagreb: Ljevak.
- Sladoje Bošnjak, B. (2013). Metakognitivne strategije u nastavi. Istočno Sarajevo: Univerzitet u Istočnom Sarajevu.
- Šućur, Z. (2004). Socijalna isključenost – pojam, pristupi i operacionalizacija. Revija za sociologiju, vol. 35, (1.2), 45-60. Zagreb: Hrvatsko sociološko društvo.
- Udruženje „DUGA”, Jurčić, M, Kuštrić, S. i Munjiza, S. (pr.). (2018). Smjernice za primjenu inkluzivnih praksi u nastavi. Sarajevo: Udruženje „DUGA”. https://www.unicef.org/bih/media/1966/file/Smjernice%20za%20primjenu%20inkluzivnih%20praksi%20u%20nastavi%20.pdf
- (2014). Pristup školi i obrazovno okruženje II – Univerzalni dizajn za učenje, Vebinar-stručni priručnik. New York: UNICEF.
- https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/Booklet%2011%20-%20Serbian%20Version.pdf
PREPORUČENA LITERATURA
- Bodroža, B, Đerić, I. i Gutvajn, N. (2015). Učeničke percepcije nastavničkih motivacionih postupaka. Nastava i vaspitanje, vol. 64, br. 3, 469-487.
- Booth, T. i Ainscow, M. (2008). Indeks inkluzivnosti: Promicanje učenja i sudjelovanja u školama. Drugo, dopunjeno izdanje: rujan 2002. Zenica: Pedagoški zavod Zenica. http://www.csie.org.uk/resources/translations/Index_Croatia.pdf
- Booth, T. i Ainscow, M. (2008). Indeks inkluzivnosti: Razvoj učenja i učešća u školama. Drugo, dopunjeno izdanje: septembar 2002. Zenica: Pedagoški zavod Zenica. http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexBosnian.pdf
- Booth, T. i Ainscow, M. (2009). Индекс инклузивности: Развој учења и учешћа у школама. Прво допуњено издање на српском језику: фебруар Источно Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства Републике Српске. http://www.csie.org.uk/resources/translations/Index_SerbianforBosnia.pdf
- Brander, P. i dr. (2005). OBRAZOVNI PRIRUČNIK ”Svi različiti svi jednaki” : ideje, sredstva, metode i aktivnosti za neformalno interkulturalno obrazovanje sa mladima i odraslima (prevod: Centar za građansko obrazovanje). Podgorica: Centar za građansko obrazovanje. (2004). http://media.cgo-cce.org/2013/10/obrazovniprirucnik.pdf
- Cindrić, I, Miljković, D. i Strugar, V. (2016). Didaktika i kurikulum. Zagreb: Učiteljski fakultet.
- Desforges, C. (2001). Uspješno učenje i poučavanje. Zagreb: Educa.
- Dijalog za budućnost: Ujedinjene nacije u Bosni i Hercegovini. (2018). Priručnik za sve one koji žele širiti mir i graditi društvo suradnje, poštovanja i tolerancije. Banja Luka: NVO „Genesis Project”.
- https://www.unicef.org/bih/izvje%C5%A1taji/priru%C4%8Dnik-za-sve-one-koji-%C5%BEele-%C5%A1iriti-mir-i-graditi-dru%C5%A1tvo-suradnje-po%C5%A1tovanja-i
- Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwar, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
- Dukić, G. (2017). Asistivna tehnologija u inkluzivnom vaspitno-obrazovnom radu u osnovnoj školi. Naša škola – časopis za teoriju i praksu vaspitana i obrazovanja, br. 3-4. Banja Luka: Društvo pedagoga Republike Srpske.
- Dukić, G. (2017). Specifične profesionalne kompetencije vaspitača u penalnim ustanovama kao teorijsko-empirijski problem inkluzije. Bijeljinski metodički časopis, vol. 4, br. 4. 1-14.
- Dukić, G. (2017). Teorijske osnove i identifikacija opštih kompetencija vaspitača u penalnim ustanovama. Defendologija: teorijsko-stručni časopis za pitanja zaštite, bezbjednosti, odbrane, obrazovanja, obuke i osposobljavanja, godina XX, br. 39-40. https://www.defendologija-banjaluka.com/files/Casopis.Defendologija.broj.39-40.srpski.pdf
- Đerić, I. (2014). Mogućnosti i ograničenja razvoja autonomije učenika u vaspitno-obrazovnom procesu (doktorska disertacija). Novi Sad: Filozofski fakultet.
- Freire, P. (2002). Pedagogija obespravljenih (prevod: Bingula, S). Zagreb: Odraz. http://www.odraz.hr/media/408995/paulo%20freire%20-%20pedagogija%20obespravljenih.pdf
- Glasser, W. (1999). Nastavnik u kvalitetnoj školi (prevod: Jakovlev, B). Zagreb: Educa.
- Grupa autora. (2007). Interkulturalno obrazovanje i razumevanje. Beograd: Grupa MOST.
- Grupa autora. (n.d). Vodič za nastavnike: Modul „Interkulturalizam“. Sarajevo: Obrazovni centar za demokraciju i ljudska prava CIVITAS.
- Jensen, E. (2003). Super nastava (nastavna strategija za kvalitetnu školu i uspješno učenje) (prevod: Marušić, I. i Šoljan, N. M). Zagreb: Educa.
- Jočić, A. i dr. (2012). PRIRUČNIK za interkulturalno učenje kroz dramu. Beograd: Bazaart.
- http://bazaart.org.rs/wp-content/uploads/2012/04/Prirucnik_za_interkulturalno_ucenje_kroz_dramu.pdf
- Jovanović, V. i Grahovac, M. (ur.). (2015). Nastavnici – refleksivni istraživači inkluzivne obrazovne prakse. Beograd: Centar za obrazovne politike. http://www.cep.edu.rs/public/Nastavnici_-_refleksivni_istrazivaci_inkluzivne_obrazovne_prakse1.pdf
- Jurčić, M. (2012). Pedagoške kompetencije suvremenog učitelja. Zagreb: Recedo.
- Kankaraš, M. (2004). Metakognicija – nova kognitivna paradigma. Psihologija, 37, (2), 149-161. Beograd: Društvo psihologa Srbije.
- Kasumagić-Kafedžić, L. (2019). Učiti zajedno i učiti živjeti zajedno – interkulturalnost u savremenoj nastavi engleskog jezika. Sarajevo: Dobra knjiga.
- Kundačina M. i Banđur, V. (2004). Akciono istraživanje u školi (nastavnici kao istraživači). Užice: Učiteljski fakultet.
- Laketa, N. i Vasilijević, D. (2012). Obrazovanje i usavršavanje nastavnika. Užice: Učiteljski fakultet.
- Lekić, Đ. (1985). Eksperimentalna didaktika. Novi Sad: NIRO „Misao“.
- Maksić, S. i Đerić, I. (2016). Razvoj istraživačke prakse u školi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
- McDermott, P. (2008). Interactive Strategies for Classroom Teaching. Prepared for the School of Education University of Sarajevo. New York: The Sage Colleges.
- Meadows, S. (1993). The child as a thinker. London: Routledge
- Milenović, Ž. (2011). Stil vodstva nastavnika inkluzivne nastave. Život i škola - časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, br. 25, (1/2011.), godina 57,154–167.
- Misija OESS-a u BiH. (2019). Zbornik radova Konferencija „Promjenjiva priroda obrazovanja nastavnika – praksa i potrebe u Bosni i Hercegovini“. Sarajevo: Misija OESS-a u BiH. https://www.osce.org/bs/mission-to-bosnia-and-herzegovina/439760?download=true
- OSCE/ODIHR, CoE, UNESCO, OHCHR. (2009). Human Rights Education in the School Systems of Europe, Central Asia and North America: A Compendium of Good Practice. Warsaw: OSCE/ODIHR.
- https://www.osce.org/odihr/39006?download=true
- Pašalić-Kreso, A. (2003). Geneza poznavanja ideje inkluzije ili inkluzija u funkciji smanjivanja neravnopravnosti u obrazovanju. U: Inkluzija u školstvu Bosne i Hercegovinе, vol. 2–24. Sarajevo: TEPD i Odsjek za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Sarajevu.
- Pavlović, Z. (2010). Motivacione orijentacije i školsko učenje. Istočno Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
- Peko, A. i dr. (n.d.). Interkulturalno obrazovanje učitelja – što i kako poučavati? https://bib.irb.hr/datoteka/412567.398878.Interkulturalno_obrazovanje_ucitelja_-_sto_i_kako_poucavati.pdf
- Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. U: M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (ur.), Handbook of self-regulation, 451–502. Academic Press.
- Pintrich, P. R. i de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40.
- Piršl, E. (2007). Interkulturalna osjetljivost kao dio pedagoške kompetencije, U: Previšić, V, Šoljan, N, N, Hrvatić, N. (ur). Pedagogija – prema cjeloživotnom obrazovanju i društvu znanja, 275–291. Zagreb: Hrvatsko pedagogijsko društvo.
- Puhalo, S. (2013) Kako opažamo druge etničke grupei njihove članove: socijalna percepcija i etnička pripadnost kod srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini. Sarajevo: Friedrich‐Ebert‐
- https://library.fes.de/pdf-files/bueros/sarajevo/10005.pdf
- Rosenberg, M. (2006). Nenasilna komunikacija: Jezik života (prevod: Stanić, S). Osijek: Centar za mir, nenasilje i ljudska prava. http://www.centar-za-mir.hr/uploads/dokumenti/knjige/Nenasilna_komunikacija_finalna2.pdf
- Sladoje Bošnjak, B. i dr. (2017). Različiti metodološki pristupi u istraživanju uloge mentora u inkluzivnom obrazovanju. Istočno Sarajevo: Medicinski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
- Sousa, D. A. (2017). How the brain learns (5th ed.). Thousand Oaks, Kalifornija, SAD: Corwin
- Sousa, D. A. (ur.). (2010). Mind, brain and education: neuroscience implications for the classroom. Bloomington, Indijana, SAD: Solution Tree Press.
- Sparks, J. (1999). Schools, Education and Social Exclusion. London: Centre for Analysis of Social Exclusion:
- http://eprints.lse.ac.uk/6482/1/Schools,_Education_and_Social_Exclusion.pdf
- Suzić, N. (2008). Uvod u inkluziju. Banja Luka: XBS.
- (2006). UNESCO Guidelines on Intercultural Education. Paris: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878
- (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. World Conference on Special Needs Education: Access & Equality. Paris: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427
- Valenta, L. (2009). UPOZNAJMO SE! Metodički priručnik za nastavnike. Sarajevo: Misija OESS-a u Bosni i Hercegovini.
- Valenta, L. (2009). UPOZNAJMO SE! Priručnik za učenike o kulturi, baštini i tradiciji nacionalnih manjina u Bosni i Hercegovini. Sarajevo: Misija OESS-a u Bosni i Hercegovini.
- Velišek-Braško, О. (2013). Razvoj kompetencija za inkluzivno obrazovanje u sistemu profesionalnog razvoja nastavnika (doktorska disertacija). Novi Sad: Filozofski fakultet.
- Vijeće Europe i Europska komisija (2018). T-Kit 4: Intercultural learning, 2. izdanje. Strasbourg: Vijeće Evrope. https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-4-intercultural-learning
- Vijeće Europe. (2005). T-Kit: Interkulturalno učenje, izdanje (prevod: Marković, S). Beograd: Grupa „Hajde da...“. (2000). https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261275/tkit4_serbian.pdf/7ca8f534-8044-41ce-b830-6c5b30ba53e4
- Visoki povjerenik za nacionalne manjine OESS-a. (2012). Ljubljanske smjernice o integraciji raznolikih društava uz objašnjenje. Hag: Visoki povjerenik za nacionalne manjine OESS-a.
- https://www.osce.org/files/f/documents/9/c/110489.pdf
- Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja. (2007). Beograd: Grupa MOST i Fond otvoreno društvo.
- http://narip.cep.edu.rs/biblioteka/literatura_na_srpskom_jeziku/vodic_za_unapredjivanje_interkulturalnog_obrazovanja.pdf
- Vranješević, J. i dr. (2006). Za razliku bogatije – priručnik za interkulturalizam. Beograd: Centar za prava deteta.
- http://cpd.org.rs/wp-content/uploads/2017/10/za_razliku_bogatije.pdf
- Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17.
- Zimmerman, B. J. i Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51–59.
30 Komentara
Hvala na prijemu.
Hvala na prijemu.
Izuzetno pozitivno iskustvo i efikasno provođenje vremena na ovoj platformi. Hvala Vam što dijelite znanje i upotpunjujete naše.
Hvala vam na mogucnosti ucenja i na ovaj nacin. Bilo je dosta poucno i drugacije u odnosu na druge webinare.
Hvala
Kurs je bio veoma koristan, bez obzira koliko imali znanja, uvijek se nesto novo moze nauciti…
Seminar je veoma dobar. Teme interesantne i prije svega aktuelne. Dosta novih detalja, pojmova i informacija koje obogaćuju nastavnu praksu, te ukazuju na nove puteve i mogućnosti.
Svakako kvalitetno provedeno vrijeme.
Hvala vam na toj mogucnosti!
Podučavajući učimo! Zaista odličan kurs.
Odličan kurs.Zaista sam privilegovana što sam imala priliku da ga pohađam.
Predavanja su odlična.Hvala na prilici da poboljšamo svoje kompetencije 😊
Hvala
Sve pohvale!
Hvala na podjeljenom znanju.
Veliki podrav!
Odlican online kurs, hvala!
Hvala na prijemu. Uvijek se može bolji biti, ako želimo učiti.
Učiti, učiti i samo učiti…
Kurs kroz koji sam naučila dosta toga.
Hvala.
Hvala na predavanju
Svako novo predavanje je dobro za nas nastavnike…Dosta toga možemo naučiti i dati nam smjernice za rad sa učenicima…
Hvala na kursu….
Hvala na kursu, zaista korisne smjernice za rad…
Hvala na prijemu. Jako koristan kurs
Hvala na detaljnom i korisnom predavanju.
Hvala na detaljnom , korisnom i dobro organizovanom predavanju.
Sve pohvale, odličan kurs.
Odličan tečaj.
Hvala lijepo.
Koristan kurs, koristan materijal za organizaciju nastavnog procesa. Sve pohvale.
Hvala na korisnom kursu.
Sve pohvale za odličnu obuku i predavače. 👏🏻
Srdačan pozdrav!
Sve pohvale za kurs. Predavanja su bila odlicna, i mnogo stvari se moglo naučit sa kojima nismo u dodiru.
Hvala!
Pozdrav!
Jako poučan kurs. Hvala!
Veoma poučno i zanimljivo. Hvala!